2013-07-26

Äntligen regn!

Det tillhör kanske inte vanligheterna att man längtar efter regn, men den här sommaren så är det så! Maken han har fått köra med bevattningen mer eller mindre dygnet runt nu i snart tre veckor, så gissa om regnet är efterlängtat! När AnnaKK kom förbi på en kopp kaffe på sin semestertripp, då sov Maken efter ett drygt 26-timmarspass. Så kan det gå.
 
Bilderna jag bjuder på idag är uteslutande från mobilkameran, så kvalitén är inte den bästa.

 

 Det här är min systerdotter Tess. Bilden är oskarp, precis som jag upptäckte att hon var när jag hade henne i knät på "bäbisavstånd". Hon var tvungen att "backa" lite innan fokus blev rätt för mina ögon.
Hmmm, tid hos optikern är bokad!

 Husets trädetaljer har målats och en skylift har fått hjälpa mig att komma upp till nock på både vårat och Farmors hus. Här är det en gammal handsmidd spik som en av vindskivorna hade i sig. Just den vindskivan hade man inte bytt ut, så jag undrar hur gammal den är egentligen. Den har börjat falla sönder av torka, så nästa gång det är dags att måla måste den bytas, men det var ingen överhängande fara ändå. Den fick två lager av färg för att kunna hålla ut ännu ett decennium.
 Bildbevis på att jag varit uppe vid nock på Farmors hus. Det är högt!
 
 En kvist ville lämna sin plats, men med hammaren tryckte jag in den igen.
 
Vårat hus med nybygget framtill. Nu inväntar vi elektrikern som ska fixa lite ytterbelysning innan de sista plankorna kan sättas dit och målas. Balkongstaketet  har Pappa lovat att fixa i höst, så det börjar arta sig.
 
Till sist en bild på min Mormor som numera finns på Instagram. Hon (och Morfar) följer nu inte bara bloggarna utan även os barn och barnbarn på instagram. Det tycker jag är tufft gjort! Just här gör hon ett eget inlägg!

4 kommentarer:

annette sa...

Tufft att vara uppe så högt, det är väl det enda jag är lite rädd för i livet, fast jag utmanar mej själv ganska så ofta när jag är i fjällen, både på höjden och snedden;)
Nästa gång det är dags att måla kanske sonen fixar det!!
Vatten ja, här i Norrköping blev det inte mycket ca 10 mm så det behövs mycket mer.
Är ju fantastiskt detta med Din Mormor, tänk vilken utveckling hon har fått vara med om i sitt liv, nu sitter hon med en "platta", vem hade kunna tänkt sig den utvecklingen när hon var liten!
Vi stannade bara till som hastigast vid Smultronstället, moln började tona upp sig och vi ville inte stå i kö, så vi trampade vidare hemåt och köpte glass när vi kom "hem" till Norsholm istället.
Undrar om jag kan gå imorgon, länge sedan jag cyklade så långt;-))
Ha det gott!

annette

AnnaKK sa...

Ja, det var på tiden att det blev väderomslag - även om man inte odlar något så blir det efterhand nervöst på nåt vis med långvarig torka. Särskilt när det börjar blossa upp skogsbränder lite här och var - fast i år har det tack och lov inte varit nån här i närheten.

Däremot uppskattar jag inte att temperaturen har sjunkit så lågt som till under 15 grader. Det känns så höstlikt i kombination med regnet - vemodigt... :-/

Men, men! I det här landet gör man ju bäst i att hitta sina glädjeämnen i annat än i vädret! :-) Idag ska jag roa mej med att sortera bland mina kläder - och se om jag kan få plats med dem i vår nyinredda klädkammare!! :-D (Fast egentligen borde jag gå loss bland makens paltor istället, för i det här huset är det tveklöst han som har flest!! Och nästan bara såna som det är firmatryck på... Nu när han precis har bytt jobb och arbetsgivare borde det ju vara ett ypperligt tillfälle att göra av med åtminstone de gamla plagg som är försedda med föredetta jobbets föredetta namnlogga... ;-)

Din mormors datoranvändande är verkligen härligt, tycker jag!!! :-D De flesta pensionärer jag känner ryser ju bara man visar dem en touch-mobil... <:-I

AnnaKK sa...

PS! Även jag skulle verkligen behöva beställa tid hos optikern, för utprovande av glasögon som man även kan se på nära håll med... <:-)

Känns konstigt att ha varit närsynt i så gott som hela livet, men nu plötsligt inte kunna fokusera på kortare avstånd än en halvmeter... Glasögonen åker av och på - och när de har varit av en stund (exempelvis för tidningsläsning) så har jag ibland svårt för att hitta dem igen, just för att jag är närsynt och inte kan se klart mer än en meter framför mej utan glasögon... <:-) Vojne!!! DS!

Black Iris sa...

Åh, vad jag blir glad när de äldre (äldre än mig då) vågar följa med i utvecklingen.. Härligt med en så tuff mormor..

Kram Maidi