2011-11-08

Fototriss: Så här ser det ut där jag är

Lite på efterkälken kommer så mitt bidrag till veckans triss: Så här ser det ut där jag är.

Och ja, jo, visst förstår jag att det är höstbilder som är tanken bakom temat, men när jag är hemma och inne ser det ut så här hos mig:


4½-åringen vill lära sig knyppla. Första övningsspetsen heter "Udd och stad" och den har väl alla knypplerskor gjort. Det kan vara skönt att ha lite moraliskt stöd av ett gosedjur när man ska lära sig göra dubbelslag av korsningar och vridningar.

Har man gått på kurs ett antal terminer kan det se ut så här. "Enebården" heter den här duken som är rund till formen. Nu i helgen blev den klar så nu ska jag lära mig hur man sätter in ett linnetyg i "hålet" vid nästa kurstillfälle.
Samma bild fast från mitt håll, alltså där själva arbetet äger rum. Många tycker det verkar vara så svårt att hålla reda på alla nålar, men dem sätter man dit för att liksom "låsa" spetsen efter det mönster man gör.
Lite nörd är jag som gillar detta gamla hantverk, men det är sån avkoppling att få sitta och koncentrera sig på något annat för en stund och liksom rensa huvudet!




// Bonnfrua

4 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår att du väljer ett trevligt handarbete istället för gråväder ute.

Jah Hollis sa...

Inte måste det vara höstbilder. Du fick ju ihop en fin och annorlunda triss där du var.

AnnaKK sa...

Åh, vad kul att du visar upp lite av din knyppling! :-) Jag fascineras ju enormt av detta hantverk - och framförallt av dem som har tålamodet, kunnandet och koncetrationsfårmågan som vill till för att framställa dessa ljuvliga spetsar och dukar mm. Jättekul om Hanna också lär sej, och för traditionen vidare!!

Charlotta sa...

Jag minns att jag knypplade när jag var liten (på 70-talet typ). Det var kul, men jag hade inte tålamod att hålla på så länge att jag kunde göra något av spetsen som växte fram.