2013-01-07

Nytt år, ny utmaning!

1/100
 
 
Ett nytt år kräver en ny utmaning,  att fota 100 hus 2013!
Huset du tittar på just nu är en drängstuga (med bykhus och snickarbod) från början av 1900-talet. Ett äkta timrat hus är det, och man kan se mossa som isolering i vissa springor fortfarande.
På 1970-talet gjordes det om till en två-rum-och-kök-stuga. Här (10 steg från vår kökstrappa) bor barnens Farmor och innan dess Maken och när han var liten parvel bodde hans Morföräldrar där. Ett sk undantagshus kan man kanske kalla det, fast i lite modernare tappning.

// Bonnfrua

11 kommentarer:

Anki sa...

Hej... så är vi igång då... jag har också mitt första hus på plats.
Lägger till mig som följare, så ser jag när det kommer in nya hus.
Hälsningar
Anki

Lotta sa...

Vilken kul idé, den ska jag haka på.
Det är mysigt med de här rejäla husen.

:-)

annette sa...

Verkligen en kul idé som jag gärna skulle hakat på, men jag har kollat listan med deltagare och det verkar redan vara två från mitt håll, så då känns det som det kvittar;)
Får hitta på ngt eget för att hålla fotandet igång, har ju lite projekt som aldrig blir färdiga, snickarglädje, spännande tak m.m;)
Gillar detta med "undantagshus" fast ordet i sig låter inte så kul, väldigt trevligt att det finns kvar så yngre och äldre kan bo nära.
Bra att Du fick det att fungera med bilderna, har varit så här i perioder, sedan går det helt plötsligt bra igen!
Ha det gott!

Charlotta sa...

Utmaningar måste vi ju ha och hade jag inte fortsatt med 365 så hade jag kanske också hoppat på denna.
Det är ju inte bara foto, utan en kulturhistorisk gärning att beskriva alla husen. :) Kikar gärna in och tittar på alla hus och läser om dem.

annette sa...

Mår mkt bättre, men skall inte jobba den här veckan i alla fall tycker Dr, omtag av prover och åb torsdag, och den här gången lyder jag! (Konstigt nog;)

AnnaKK sa...

Hejsan!

Det där var ju en trevlig utmaning - känns ganska lagom att kombinera med övriga livet!? :-)

Maken har nån slags dröm om att nån gång timra sej ett hus av nåt slag (jag hoppas han nöjer sej med en liten-liten-LITEN stuga då!?!), så varje gång vi kommer nånstans där det finns såna hus så ska han fram och titta närmare på hur det är konstruerat. :-)

Yvonne L sa...

Vilket fint litet lagom stort undantagshus. Gamla timrade hus har en speciell charm.

AnnaKK sa...

Nu har jag bestämt mej!!! Jag ska läsa den där kursen i formgivning. :-) Har ägnat eftermiddagen åt att beställa hem litteratur från Adlibris och göra iordning studiestödsansökan som ska skickas till CSN... Under nästa vecka ska man regga sej på skolans studentportal. Inga kosntigheter så här långt iallafall. :-)

Hur gick det för dej?? Står du fortfarande kvar som reserv till Kristianstad, eller?

Susanne sa...

Välkommen till 100 hus 2013! Det ska verkligen bli kul att följa alla historier om hus överallt i Sverige och världen.

Ditt första hus är ju ganska så typiskt för den svenska landsbygden skulle jag tro. Min moster bor i ett sådant här i Skåne.

Pysselfarmor sa...

Sådana hus har en själ tack vare historien kring dem! Det är en skatt att äga ett så fint hus!

Mona sa...

Underbart hus!