2013-05-12

Kalas och hästar

2-årskalas är det inte ofta man är bjuden på, men i torsdags så hade vi äran att var inbjudna till ett sådant. Det var Brorsans minsting som slog på stort och bjöd hela släkten på kalas. Tom kusinerna (våra barns sk kusin-kusiner) från Lappland stod plötsligt i farstun och ville vara med på ett hörn! Så huset blev fullt med folk! Det är ju inte ofta vi träffas, vi som liksom är "släkt i släkten" så det var verkligen roligt att få tillfälle till det!
2-åringen i egen hög person! 

Är man 2 år och har "Kitty" i ordförrådet ska det givetvis avspegla sig på tårtan!

 Det var Piggedags idag, och då "Ridfröken" tycker det är roligt med Piggekort på bloggen kommer det ett här när hästarna hämtas in från hagen.
 
Hanna har varit lite avvaktande till att rida själv, utan styrning från "fröken". Men idag hade hon själv bestämt sig för att att skritta på egen hand. Det blev trav också. Hon fick verkligen slita för att Pigge skulle göra som hon ville och inte kliva fram till ägarinnan som han är van att göra. Det var kommandon om skänklar hit och tyglar dit. Tur att dottern begriper sig på´t!
 
Inte nog med att vi var "Bortåt vägen" och red, vi följde med en annan grannfru till ännu ett stall med stora hästar. Anledningen var faktiskt att jag skulle prova på att rida!!! Och jo, jag satt upp (fy vad högt det var) och lyckades hitta balansen. Men det där med skänklar, tyglar och annan styrning, det överlät jag åt hon som kan! Hästen var en snäll kuse och accepterade hösäcken hon fick på ryggen. Det läskigaste var faktiskt när det var dags att sitta av. Böja sig framåt, få högerbenet över hästens länd och så glida ner på backen när man inte har en aning om när man ska ta mark liksom. Jag tror nästan att mina barn var lika stolta som jag själv över att jag klarade av det...
 Så här ska det se ut när man galopperar. Ser ni vilket läge padocken har?!?! Precis nere vid vattnet!
 
Hanna red  även denna stora häst själv. Hon fick verkligen kämpa för att få den att röra sig ur fläcken! Men skritta klarade de av tillsammans.

1 kommentar:

AnnaKK sa...

Ler lite åt fotot där de hämtar hem hästarna från hagen. Det där tomrummet mellan dem riktigt skriker ju "Här borde det komma en mittemellanstor ponny!!" En som Hanna kunde gå över till nu, och utvecklas vidare med. :-) Men det dyker kanske upp en sådan rätt vad det är - vem vet!?

Roligt att du också vågade dej upp i sadeln!! :-) Jag red som liten, och har gjort det några gånger som vuxen också - fast nu vet i sjutton om det kommer att hända igen. Känner åtminstone inget behov av det, fast skulle jag på nåt vis råka få chansen så skulle jag säkert ta den. Men jag söker den inte aktivt, så att säga. :-)

Häromkvällen hämtade maken hem en hel bilsläp med olika bi-grejor från sin farmors hus. En hel del är nog så dåligt att det bara är till att slänga bort, men vi ska låta vår "hjälp-reda" ta sej en titt på det först. Finns även några saker som vi inte ens vet vad det är för nåt! Tror aldrig jag förr har gett mej in på nåt som jag är så från grunden helt okunnig i som det här med bina!? Och inte finns det så jättemycket litteratur om det heller - på biblioteket fanns det tex bara en ganska tunn bok som egentligen inte säger mer än vad man kan läsa sej till i den allmänna infon på biodlarnas hemsida. <:-)

Hur det gick på förra tentan svävar jag fortfarande i ovisshet om. Och nu går det snabbt mot ytterligare en! Tror inte jag har varit med om 4 tentor på en termin tidigare - men å andra sidan har det väl varit två tentor och två fördjupningar då istället, och krasst sett är det nog ingen större skillnad. Men man känner ju sej hela tiden så jagad av alla dessa tentor!? Och så orkar man ju inte ha det, så för tillfället har jag slappnat av fullständigt... Vilket garanterat kommer att leda till panik när nästa tenta dyker upp! 8-X

Ha det gott!!! :-)