2013-05-01

Valborg i bilder

Som så många andra var vi och beskådade en majeld igår. Närmare bestämt på "Blankis", en kohage några km från oss (fågelvägen).
Det blåste friskt hela dagen så in i det sista var det ovisst om elden skulle tändas, men då rishögen liksom låg lite i lä från själva Blankeberg och det faktiskt mojnade lite så kunde elden tändas. Men inga vårkläder här inte, vinterjackor, mössor och vantar var klädseln, och det behövdes!
 Det är många barnfamiljer som söker sig hit eftersom det är smidigt att få med sig barnvagnar, och de lite större barnen har utrymme att springa omkring på.
 Fackeltåg, precis som seden bjuder.
 
 Halm att tända i, och det stod inte på förrän det var fyr i rishögen.
 
 Vår skruttfia jublar över att elden har kommit igång.
 
 En liten stund stod barnen stilla och beskådade flammorna, men när kören började sjunga och vårtalet hölls, då var barnen "spårlöst" försvunna bakom enar och stenar, helt inne i sina egna lekar.
En lastmaskin (med x antal kubikmeter vatten i en tank) fanns till hands.
Efter korv och fika bar det av hemåt igen, när mörkret hade svept in över slätta.
 
Idag har det ju ändå varit lite mera värme ute, fortsätter det så här blir det grönt fort ute på fälten. Ska försöka ta lite "bonnabilder" imorgon...
 

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Sån tur att vinden mojnade och ni fick en härlig traditionsenlig valborgskväll.
Jag blir alltid så nervös när barnen springer runt vid elden, jag vänjer mig aldrig - trots att det aldrig någonsin har hänt något vad jag vet. Vatten och eld är mina "barn-skräckar" - undrar hur mycket jag har förstört för min dotter genom att inte våga låta henne utforska så mycket som hon velat. Inte för mycket hoppas jag, hon fick ju rida i stället (och det vet jag minsann att det händer ännu fler olyckor i de sammanhangen...) och idag är hon ute och tävlar med sin egen häst.

Hoppas vita floxen tittar upp snart. Det var en hård vinter och kanske det blev för mycket att först fara i paket och sen komma i ny jord och sedan utstå kylan? Kommer de inte upp gör vi ett nytt försök. Man får inte låta naturen vinna i en sån här fråga. ;)

annette sa...

Här blev det ingen majbrasa i år, hade väl egentligen ingen lust och så var det hagel och regn om vartannat så det var inget inspirerande heller, men har man barn så blir det ju lite annorlunda, dom nöjer sig nog inte med lite god mat en sådan kväll!
Börjar ju bli lite grönt på en åkrar nu, det trodde jag inte för ett par tre veckor sedan!